Kidz

Retningslinier
Forældreguide Kidz holdet.

MTBK-Silkeborg tilstræber, at alle børn får en god oplevelse til træning.

Børns udvikling og fysiske formåen er meget forskellig og ikke afhængig af alder. Trænerne vil

placere børnene på det niveau, hvor de kan blive udfordret og udvikle sig.


MTBK-Silkeborg prioriterer børnenes sikkerhed højt. Børnene skal tilegne sig færdigheder i rigtig

rækkefølge, så de kan færdes sikkert.

Det betyder, at der vil være aldersforskel på holdene og at børn ikke altid kommer på hold med for

eksempel klassekammerater.

Børnene flyttes til næste niveau, når trænerne vurderer, at de har de kompetencer der kræves.

Som udgangspunkt starter børnene på Grønt hold, derefter Blå, Rød og Sort (Trail).


Kidz holdet er for børn fra ca. 7 år til 14 år. Vi anbefaler at der kører en forældre med de mindste.

Træning


Kidz holdet træner onsdag kl. 17:00–18:30, søndag kl. 10:00-11:30, onsdagstræningen følger dog

sommertid grundet mørket.


Mødested: Århusvej 60, 8600 Silkeborg. Bag skyttehuset.


Introdage:

Kidz holdet holder introdage, den første søndag i hver måned, dog ikke i ferier etc.

Kidz træning i MTBK-Silkeborg læner sig op af aldersrelaterede træningsprincipper. Aldersrelateret

træning (ATK) er et pædagogisk koncept. Alle børn og unge som møder cykelsporten rummer et

talent. Dette talent er baggrunden for de pædagogiske overvejelser i ATK, som er tæt forbundet med

idrættens 4 søjler - om udvikling af børn og unges fysiske, taktiske, tekniske og mentale

kompetencer.


Se evt. mere om ATK på DCU´s hjemmeside.

ATK er i praksis baseret på den videnskabelige forskning og erfaringsbaseret viden fra

cykelsportsmiljøet, som omsættes til konkrete øvelsesanbefalinger og træning for alle aldersgrupper.

Dermed er konceptet en inspiration og støtte til udviklingen af klubmiljøet og trænerne, således at

barnet udvikler sit talent maksimalt.


MTBK-Silkeborg ønsker at sikre, at alle trænere har viden om børn og unges fysiske og mentale

udvikling og betydningen af et optimalt træningsmiljø, så trænerne kan tage højde for det i deres

planlægning og gennemførelse af træning.


Medier:

Klubben har valgt at kommunikere igennem forskellige medier.

www.mtbk-silkeborg.dk

Facebook gruppen: MTBK-Silkeborg løst og fast

Holdsport: Her er alle aktiviteter slået op, det er her man skal af/tilmelde sig træning, senest 1 døgn

før aktiviteten.


Rabat ordninger:

Rabataftalerne er fortrolige og kun til brug for klubbens medlemmer. For at benytte rabataftalerne

skal du kunne fremvise dit barns holdsportprofil med dokumentation for betalt kontingent eller den

mail, du har modtaget i forbindelse med kontingentbetaling.


Ferier:

Vi følger skoleferien. Der er som udgangspunkt heller ikke træning i forlængede weekender, hør

dog træneren nærmere herom. I tilfælde af aflysning af træning med kort varsel pga. vejret eller

lign. vil dette blive annonceret på Holdsport. Der opfordres til at følge kalenderen på klubbens

hjemmeside.

Vi holder ”vinterlukket” forstået på den måde, at vi ser på temperaturen, og tilpasser os. Info herom

på Holdsport.


Udstyr:

Cyklen skal være i forsvarlig stand til træning med velfungerende bremser og gear. Godkendt

cykelhjelm er påbudt. Kopi af sygesikringsbevis, med forældres/værges telefonnumre bag på.

Medbring ekstra slange og pumpe.

Husk drikkedunk med vand.

Medbring evt. en frugtstang, banan eller lignende.

For at have forudsætning for en god træning anbefaler MTBK-Silkeborg en cykel egnet til skoven -

en skolecykel med 3 indvendige gear, eller en racercykel hører ikke til i skoven.


Forældredeltagelse:

Vi opfordrer til, at forældrene cykler med. Kunne du som forældre tænke dig at indgå i træner

teamet, så kontakt gerne en træner.


Påklædning:

Som enhver skientusiast ved, er det godt med mange tynde lag tøj i stedet for ét tykt lag.

Inderst noget svedtransporterende.

Midterst noget forende.

Yderst noget åndbart og vindtæt.


Ernæring:

Børn er mindre opmærksomme på sult og tørst end voksne. Børn har generelt færre energidepoter

end voksne. MTBK Silkeborg anbefaler, at børn spiser fx rugrød/fuldkornsbolle og drikker 1-2 glas

vand én time før træning. Til træning medbringes drikkedunk med vand og evt. figenstang, banan

eller lignende.


Til onsdags træning anbefaler vi at barnet har spist et let måltid inden træningen, så barnet ikke er

helt drænet for energi, efter en lang dag i skolen.

MTBK-Silkeborg kører i klubtøj. Alle nye Kidz medlemmer får en klubtrøje af klubben. Der

kommer endvidere en melding ud via Holdsport, e-mail, facebookgruppen og hjemmeside, når der

åbnes op for tøjbestilling.

Forældre er værdifulde medspillere

MTBK-Silkeborg ønsker at have et nært samarbejde med forældre.

Trænerne har begrænset mulighed for dialog i forbindelse med træning., idet de har ansvar for

børnene. Kontakt evt. trænerne pr. mail på: kidz@mtbk-silkeborg.dk, eller via Holdsport.


Med til dette samarbejde ligger der også, at vi gerne ser forældre bidrage i muligt omfang. Hvis alle

medlemmer i klubben bidrager med blot 4-6 timer på en sæson, bliver det sammenlagt til rigtig

mange timer. Det kan være opgaver som: Vedligeholdelse/bygning af spor i skoven. Datoer

annonceres på Silkeborg Sti- og Sporbyggerlaug side. Hjælp til løb/arrangementer som klubben

afholder. Det kan være opgaver som rutepost, opsætning/nedtagning af rute, eller blot bage en kage.


10 gode råd til forældre og andre pårørende:

Husk cykling skal være sjovt for dit barn!

1. Forhold dig i ro, når der køres løb eller laves teknik øvelser.

2. Lad børnene cykle løb, støt dem og deltag med positive tilkendegivelser.

3. Vær med til at skabe en god stemning, snak og pjat med de andre forældre, frivillige og

børnene selv.

4. Sæt fokus på opgaverne, delmål og fremgang. Ikke på selve resultatet.

5. Husk dit barn godt kan have haft et godt løb, selvom han/hun ikke vandt.

6. Respekter de frivilliges beslutninger. Skal du klage, så gør det på en positiv og støttende

måde. Accepter den forklaring du får. Er du ikke enig, så send en skriftlig klage, når du er

kommet hjem.

7. Respekter kommisærenes beslutninger. Betragt dem som vejledere.

8. Sørg for fornuftigt og rigtigt udstyr. Overdriv ikke.

9. Bak op om løbsarrangøren, klubben og de frivillige. Din opbakning og støtte bliver værdsat.

10. Husk, det er dit barn der cykler – ikke dig.


Træner teamet:

MTBK-Silkeborg´s Kidz trænere har indgående kendskab til skoven, og deltager desuden i kurser

som Førstehjælp og Teknik. Børnetræner kursus tilpasset Træner teamet, i samråd med DGI.

Børneattester indhentes årligt.


Kidz holdet

MTBK Silkeborg